Sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta  23.03.2004.

noteikumu Nr. 157 “Kārtība, kādā veicams ietekmes

uz vidi stratēģiskais novērtējums” 27.punktu

 

2023.gada 5.jūlijā, Alūksnē

Alūksnes novada pašvaldības dome 2023.gada 29. jūnijā ir pieņēmusi lēmumu Nr. 171 ”Par lokālplānojuma, kas groza Alūksnes novada teritorijas plānojumu 2015.-2027.gadam nekustamajā  īpašumā “Silakalns”, Ziemera pagastā, Alūksnes novadā apstiprināšanu un saistošo noteikumu izdošanu” (turpmāk – Lokālplānojums). Apstiprināti saistošie noteikumi Nr. 16/2023 “Lokālplānojums, kas groza Alūksnes novada teritorijas plānojumu 2015.-2027.gadam, nekustamajā īpašumā “Silakalns”, Ziemera pagastā, Alūksnes novadā.

            Lokālplānojuma izstrāde tika uzsākta  saskaņā ar Alūksnes novada pašvaldības domes 2022.gada 24.februāra lēmumu Nr. 46 “Par lokālplānojuma, kas groza Alūksnes novada teritorijas plānojumu 2015.-2027.gadam izstrādes uzsākšanu nekustamajā īpašumā “Silakalns”, Ziemera pagastā, Alūksnes novadā”.

Lokālplānojuma izstrādes mērķis ir pamatot nepieciešamās izmaiņas Teritorijas plānojumā noteiktajā funkcionālajā zonējumā un teritorijas izmantošanas ierobežojumos, radot priekšnoteikumus biogāzes stacijas izveidei pēc lokālplānojuma apstiprināšanas un spēkā stāšanās.

Saskaņā ar Vides pārraudzības valsts biroja 2022.gada 28. jūlija lēmumu Nr. 4-02/46/2022 “Par stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu”, sagatavots Vides pārskats, kuram vienlaikus ar Lokālplānojuma 1.redakciju ir veikta sabiedriskā apspriešana.

Lokālplānojuma izstrādes ierosinātājs SIA „APF Energy”, reģistrācijas Nr.40203352847, juridiskā adrese Kalēju iela 51, Jūrmala, LV-2008, e-pasts: info@apf.lv.

Lokālplānojuma izstrādātājs: IK „Plānošanas Eksperti”, reģistrācijas Nr.40002142175, juridiskā adrese: Maija iela 16-3/4, Rīga, LV-1006, e-pasts: birojs@planosana.lv.

Vides pārskatu izstrādātāja: SIA „55M”, reģistrācijas Nr. 40203145148, juridiskā adrese „Saulessēta”, Prauliena, Praulienas pagasts, Madonas novads, LV-4825, e-pasts: marites55@inbox.lv.

 

Vides pārskata, institūciju atzinumu un sabiedriskās apspriešanas rezultātu integrēšana Lokālplānojumā

 

Lokālplānojuma sagatavošanas laikā tika veikts stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējums (turpmāk tekstā – SIVN), lai savlaicīgi izvērtētu sagaidāmo ietekmi uz vidi saistībā ar Lokālplānojuma īstenošanu.Vides pārskata izstrāde notika vienlaikus ar Lokālplānojuma izstrādi, tādēļ jau plānošanas procesā tika izvērtēti vides aspekti. SIVN novērtējuma rezultāti tiek atspoguļoti Vides pārskatā, kurā novērtēts esošais stāvoklis, ar plānošanas dokumenta īstenošanu saistītas vides problēmas un būtiskas ietekmes uz vidi, piedāvāti risinājumi būtisko ietekmju novēršanai un samazināšanai, alternatīvu izvēles pamatojums un novērtējums.

Lokālplānjuma un Vides pārskata projekta publiskā apspriešana tika organizēta saskaņā ar 2004.gada 23. marta Ministru kabineta noteikumu Nr.157 “Kārtība, kādā veicams stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums’ V nodaļas “Sabiedrības organizāciju un institūciju informēšana vides pārskata sagatavošanas procesā” noteiktajām prasībām.

            Saskaņā ar Alūksnes novada pšvaldības domes 2023.gada 23.februāra lēmumu Nr.28 ”Par lokālplānojuma, kas groza Alūksnes novada teritorijas plānojumu 2015.-2027.gadam, nekustamajā īpašumā “Silakalns”, Ziemera pagastā, Alūksnes novadā, 1.redakcijas un Vides pārskata projekta nodošanu publiskajai apspriešanai un institūciju atzinumu saņemšanai”, Vides pārskata projekts un Lokālplānojuma 1.redakcija no 2023.gada 8.marta līdz 2023.gada 5.aprīlim tika nodoti publiskajai apspriešanai. Sabiedrības pārstāvjiem bija iespēja līdzdarboties plānošanas dokumenta un Vides pārskata izvērtēšanā, iepazīties ar izstrādātajiem dokumentiem, izteikt viedokli un priekšlikumus publiskās apspriešanas laikā organizētajā sabiedriskajās apspriedēs gan klātienē, gan ZOOM platformā (priekšlikumi vai iebildumi netika izteikti).

            Sagatavotais Vides pārskata projekts tika iesniegts izskatīšanai un atzinumu sniegšanai Vides pārraudzības valsts biroja norādītajām institūcijām: Dabas aizsardzības pārvaldei, Valsts vides dienesta Atļauju pārvaldei un Veselības inspekcijai. Dabas aizsardzības pārvalde 16.03.2023. atzinumā   Nr.4.8/1612/2023-N, Valsts vides dienests 23.03.2023. atzinumā Nr.11.2/AP/3854/2023 un Veselības  inspekcija 06.03.2023. atzinumā Nr.2.4.8.-1./238, sniegušas pozitīvu  atzinumu  par izstrādāto Vides pārskatu.

            Izvērtējot un apkopojot institūciju atzinumus tika secināts, ka Lokālplānojuma redakcijai pilnveidošana nav nepieciešama.

          Vides pārraudzības valsts birojs  2023.gada 19.maija  atzinumā Nr.4-03/5/2023 sniedza rekomendācijas Vides pārskata precizēšanai.

          Pirms Lokālplānojuma apstiprināšanas ir izvērtētas Vides pārraudzības valsts biroja (turpmāk tekstā Birojs) rekomendācijas un pieņemti sekojoši risinājumi to izpildei:

 

 

Vides pārraudzības valsts biroja rekomendācijas

Risinājums

1. Faktiski netiek apskatītas un vērtētas plānošanas risinājumu alternatīvas. Birojs norāda, ka no Lokalplanojuma paskaidrojuma raksta viennozīrmīgi izriet, ka Lokdlplānojuma izstrādes procesā ir tikušas apsvērtas un izvērtētas dažādas piebraucamo ceļu alternatīvas biogāzes stacijas sasniedzamībai, ņemot vērā esošo ceļu izvietojumu, to platumu un tehnisko stāvokli, tādējādi meklējot risinajumus ietekmes uz tuvākajām dzlvojamām mājām mazināšanai. Birojs uzskata, ka izvērtētā alternatīva (plānošanas risinājums)būtu jāiekļauj arī Lokālplānojuma Vides pārskatā, atbilstīgi papildinot ietekmju izvērtējuma un piemērotākā risinājuma izvēles sadaļas.

Vides pārskats papildinats ar piebraucamo ceļu alternatīvu izvertējumu atbilstoši biroja komentāram.

2. Izstrādātajai Biroja ieskatā būtu japievērš Iielāka uzmanīlba potenciāli nelabvēlīgāko  ietekmju izvērtēšanai Lokālplānojuma teritorijā.

Pārskatā veikti papildinājumi atbilstoši komentāram.

3.Lokālplānojuma paskaidrojuma rakstā un Vides pārskatā jāprecizē informācija saistībā ar prognozētajiem notekūdeņu veidiem biogāzes ražotnes izveides kontekstā.

Pārskatā veikti papildinājumi atbilstoši komentāram.

4. Pašreizējais vērtējums Vides pārskatā veikts vienīgi situācijai, kad Lokalplānojuma teritorijā izvietota biroja ēka, nepietiekami ievērtējot potenciāli iespējamo rūpniecisko ražošanas objektu izbūvi teritorijā un ar to saistītos notekūdeņu un lietusūdeņu savākšanas un novadīšanas nosacījjumus.

Vides pārskats papildināts ar ietekmes izvērtējumu no ražošanas notekūdeņu un lietusūdeņu apsaimniekošanas aspekta atbilstoši komentāram.

5. Vides pārskatā nav pievērsta atbilstoša uzmanība Lokālplānojuma teritorijā esošā potenciāli aizsargājamā koka aizsardzībai.

  Vides pārskatā nepieciešams izvērtēt Lokālplānojuma teritorijā esošā potenciāli aizsargājamā koka saglabāšanas iespējas kontekstā ar plānotās apbūves izvietojumu, nosakot prasības koka aizsardzībai.

Vides pārskata 4.1.8. nodaļā norādīts, ka Silakalnu ozols ir dižkoks ar vietējas nozīmes aizsardzības statusu.

 

Pārskats papildināts atbilstoši komentāram.

6. Ieceres īstenošanas laikā tiek plānots veikt zemes darbus, kas var izmainīt apbūves teritorijas reljefu. TIAN iekļauta prasība, ka reljefa izmaiņas nedrīkst pārsniegt esošo teritorijas augstumu.

Pārskatā veikti papildinājumi atbilstoši komentāram.

7.Tomēr šādā novertejumā ir arī trūkumi, kas saistīti ar koncentrēšanos uz konkrētu paredzēto darbību, nevis plānošanas risinājumiem, kas ir faktiskās izmaiņas Teritorijas plānojumā (samazināta lauksaimniecības zemju un mežu teritoriju platība). Tādēļ Vides pārskats būtu papildināms ar ar vērtējumu un risinājumiem, kas paredzēti tieši konkrēto izmaiņu kontekstā.

Pārskatā veikti papildinājumi atbilstoši komentāram.

8. Monitoringa nodrošināšanai būtu jāietver arī gaisa kvalitātes (tajā skaitā smaku) rādītāji.

Pārskatā veikti papildinājumi atbilstoši komentāram.

 

Pieņemtā plānošanas dokumenta pamatojums, vides apsvērumu integrēšana Lokālplānojumā

 

            Lokālplānojuma risinājumi ir izstrādāti, ņemot vērā paredzētās darbības specifiku un tās potenciālo ietekmi uz vidi, balstoties uz integrētās pieejas principu, līdzsvarojot vides aspektus, sabiedrības intereses un ekonomisko attīstību.

            Lokālplānojums teritorijai „Silakalns” paredz izmainīt novada teritorijas plānojumā noteikto nekustamā zemes īpašuma funkcionālo zonējumu no Lauksaimniecības teritorija (L) un Mežu teritorija (M) (nulles scenārijs) uz atbilstošu funkcionālo zonējumu Rūpnieciskās apbūves teritorija (R3). Pašvaldības ceļa nodalījuma joslai plānots noteikt funkcionālo zonu Transporta infrastruktūras teritorija (TR3).

            Lokālplānojuma TIAN izvirzītie nosacījumi vērsti uz paredzētās darbības potenciālās negatīvās ietekmes uz vidi mazināšanu vai novēršanu. Lokālplānojuma TIAN paredz, ka gar teritorijas ziemeļu un austrumu robežu līdz pašvaldības autoceļam ne mazāk kā 10 m platumā paredzēt koku un krūmu grupas, vietās, kur ir mežs, tas saglabājams, saglabājami esošie koki, kuru apkārtmērs 1,3 metru augstumā nav mazāks par 1,2 metriem, izņemot gadījumus, kad tie var būtiski ierobežot apbūves izvietošanu, paredzēti decentralizētie ūdensapgādes un kanalizācijas risinājumi, kā arī paredzēta lietus ūdeņu savākšanas sistēma. Lokālplānojuma teritorijā plānotas 2 nobrauktuves no pašvaldības autoceļa, novietojumu precizējot būvprojekta izstrādes gaitā.

 

 

            Vides pārskatā tiek izvērtētas divas Lokālplānojumna teritorijas attīstības alternatīvas:

  • 0 alternatīva, saskaņā ar kuru, teritorija, iespējams, dabiski aizaugtu ar dažādu sugu krūmiem un kokiem, veidojoties par dabas pamatnes teritoriju. Kā negatīvs faktors nulles scenārijam - neapsaimniekotai teritorijai vērtējama ainaviskās kvalitātes samazināšanās pašā teritorijā līdz tās pilnīgajai aizaugšanai ar kokiem. Kūtsmēsli no Alūksnes putnu fermas tiktu transportēti uz citām attāli esošām biogāzes ražotnēm, kā tas ir šobrīd.
  • 1.alternatīva, īstenojot lokālplānojumā paredzēto ieceri – biometāna ražotni, tiktu nodrošināta efektīva kūtsmēslu apsaimniekošana, kā rezultātā (+):

•  iegūts vērtīgs mēslojums kultūraugiem;

•  samazinātas līdz minimumam SEG emisijas un smakas;

• noņemts kūtsmēslu transportēšanas slogs pa valsts autoceļiem, mazinot satiksmes intensitāti, transporta un tā kravas radītās emisijas, kā arī transportēšanas izmaksas;

• ražots atjaunojamais energoresurss – biogāze, kas mazinās atkarību no ārējiem piegādātājiem. Biogāze ir kurināmais ar zemākajām emisijām vidē.

            Papildus tam svarīgi atzīmēt, ka Lokālplānojumā ir ietverti risinājumi potenciālās negatīvās ietekmes uz vidi mazināšanai, balstoties uz paredzētās darbības specifiku, ka arī tiek radīti priekšnoteikumi saimnieciskās darbības attīstībai.

Ņemot vērā minēto, Alūksnes novada pašvaldība secina, ka 1.alternatīva ir optimālākā.

 

Pasākumi Lokālplānojuma īstenošanas monitoringa veikšanai

 

            Lokālplānojuma īstenošanas rezultātā Lokālplānojuma teritorijā palielināsies smaku, trokšņu un ūdens piesārņojošo vielu emisiju apjoms. Paredzētās darbības veicējam būs jānodrošina monitoringa pasākumi saskaņā ar normatīvo aktu prasībām, iegūtie ietekmi uz vidi raksturojošie dati, kā arī attiecīgo valsts institūciju un Alūksnes novada pašvaldības rīcībā esošie dati tiks izmantoti Lokālplānojuma monitoringa ziņojuma izstrādei.

Saskaņā ar Vides pārskatu Lokālplānojuma monitoringa ziņojuma izstrādei izmantojamie indikatori:

  1. savākto un attīrīto notekūdeņu kvalitāte – pirms un pēc NAI (atbilstoši normatīvajiem aktiem);
  2. radīto un nodoto atkritumu apjoms (t.sk. tehnoloģiskā procesa, sadzīves, bīstamo atkritumu), noslēgtie līgumi ar atkritumu savākšanas uzņēmumiem, kas saņēmuši attiecīgās atļaujas (uzņēmuma dati);
  3. iedzīvotāju iesniegumi un ziņojumi par radīto troksni vai smakām ( pašvaldības dati, vides institūciju dati u.c.);
  4. veiktie trokšņa intensitātes mērījumi (uzņēmuma un citu iestāžu dati);
  5. faktiskās gaisa (arī smaku) emisijas uzskaite vai aprēķini no Lokālplānojuma teritorijā perspektīvajiem emisiju avotiem.

Saskaņā ar Biroja 2023.gada 19.maija atzinumā Nr.4-03/5/2023 „Par Lokālplānojuma nekustamajā īpašumā „Silakalns”, Ziemera pagastā, Alūksnes novadā Vides pārskatu” noteikto, lai konstatētu Lokālplānojuma īstenošanas radīto tiešo  vai netiešo ietekmi uz vidi, Alūksnes novada pašvaldībai, izmantojot valsts vides monitoringa un citus pieejamos datus, vismaz vienu reizi plānošanas periodā  jāizstrādā monitoringa ziņojums un jāiesniedz VPVB.  Vadoties no labas pārvaldības prakses un lietderības apsvērumiem Birojs rekomendējis izvērtēt iespējas šo monitoringa ziņojumu apvienot ar plašākas apkārtnes /novada teritorijas plānošanas monitoringu. Ņemot vērā minēto, Alūksnes novada teritorijas plānojuma 2015.-2027. īstenošanas monitoringa ziņojums tiks sagatavots 2026.gadā.

Lokālplānojuma materiāli un Vides pārskats, attiecīgie Alūksnes novada pašvaldības domes lēmumi ir pieejami Valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā  https://geolatvija.lv/geo/tapis#document_23192, kā arī Alūksnes novada pašvaldības interneta vietnē www.aluksne.lv sadaļā Pašvaldība/Dokumenti/Lokālplānojumi.