Italija

Vides pārraudzības valsts biroja (turpmāk – Birojs) direktore un Ietekmes uz vidi novērtējumu daļas vadītāja un eksperti no 2024. gada 23. septembra līdz 25. septembrim piedalījās pieredzes apmaiņā Itālijā, Romā, kur viesojās Itālijas Vides un enerģētika drošības ministrijā.

Pieredzes apmaiņas ietvaros no 2024. gada 24. – 25. septembrim tika organizēts divu dienu iepazīšanās un pieredzes apmaiņas seminārs ietekmes uz vidi novērtējuma (turpmāk – IVN) un stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma (turpmāk – SIVN) jomā (turpmāk – Seminārs).

Semināra laikā Birojs un kolēģi no Itālijas Vides un enerģētika drošības ministrijas Stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma departamenta un tā Ietekmes uz vidi novērtējuma direktorāta, Ilgtspējīgas attīstības departamenta un Orhūsas konvencijas kontaktpunkta Itālijā diskutēja par tādām tēmām kā IVN un pārrobežu IVN (likumiskais pamats, norise, problēmjautājumi) Latvijā un Itālijā; vēja parku IVN procesi Latvijā un Itālijā; plānošanas dokumentu SIVN un pārrobežu SIVN procedūras un piemēri Latvijā un Itālijā; sabiedrības informēšanas un līdzdalības pasākumi.

Būtiskākās iegūtās atziņas Semināra ietvaros:

  • IVN un SIVN procedūras organizācija Itālijā atšķiras no procedūras Latvijā. Galvenās atšķirības saistāmas ar pienākumu un atbildības sadalījumu starp pašvaldībām, reģioniem, saistītajām iestādēm un atbildīgo ministriju. Itālijā IVN procedūras nodrošināšanā būtiska nozīme ir apstāklim, vai paredzētā darbība ir saistīta ar stratēģiskajā plānošanā ietvertajām nozarēm, kā arī projekti tiek dalīti valsts, reģionālās un vietējas nozīmes projektos. Plaši tiek pielietota individuālo kritēriju pieejas metode (case-to-case), kā arī starpnozaru un iesaistīto institūciju saskaņošanas princips. Case-to-case princips ļauj elastīgāk piemērot atbilstošo Eiropas direktīvu un regulu prasības un garu pēc būtības un atbilstoši nacionālajai specifikai, kā arī elastīgāk reaģēt uz straujo tehnoloģiju attīstību.
  • Itālijā IVN procesā vienlīdz nozīmīgi tiek iesaistītas gan vidi, gan kultūru pārstāvošās ministrijas.
  • Visi sabiedriskās apspriešanas pasākumi novērtējumu procedūrās norisinās rakstveidā. Atbildes uz iedzīvotāju komentāriem sabiedrisko apspriešanu laikā tiek apkopotas atzinumā, atsevišķi atbildes iedzīvotājiem IVN un SIVN gaitā netiek sagatavotas.
  • Itālijai ir izstrādāts plāns par to, cik katrā no reģioniem ir vai ir plānoti atjaunojamo resursu energoprojekti (to jauda) uz konkrētu plānošanas periodu, kas atkarīgs arī no teritoriju atbilstības noteiktā reģionā, kas ir/nav piemērota šādu projektu īstenošanai.
  • Itālijas vērtējumā, viens no SIVN direktīvas īstenošanas efektivitātes rādītājiem ir plānošanas īstenošanas ietekmes monitorings. Izstrādājot nacionālos plānošanas dokumentus un veicot to SIVN, tvēruma (scoping) fāzē noris konsultācijas arī par monitoringa plāna izstrādi, kurā aktīvi piedalās gan izstrādātājs, gan atbildīgā institūcija - Vides un enerģētikas drošības ministrija. Plānošanas dokumenta izstrādātājs konsultējas ar atbildīgajām institūcijām par vides pārskatā (turpmāk arī – VP) iekļaujamo informāciju, galvenajām ietekmēm, vienojas ar Vides un enerģētikas drošības ministriju un Kultūras ministriju par novērtēšanas metodēm. VP tvēruma ziņojums tiek nodots sabiedriskai apspriešanai. Visi sabiedriskās apspriešanas pasākumi ir rakstveidā.
  • Ja veicot konkrēta plānošanas dokumenta monitoringu, tiek konstatēts, ka izvēlētajam alternatīvajam risinājumam tomēr ir būtiskāka ietekme nekā sākotnēji (izstrādājot VP) tika pieņemts/novērtēts, monitoringa ziņojumā var izvirzīt jaunu risinājumu un kā grozījumu ietvert plānošanas dokumentā, neveicot jaunu SIVN vai nepieņemot lēmumu par SIVN grozījumiem.
  • Itālijā monitoringa ziņojumi ir publiski pieejama vienotajā projektu/plānošanas dokumentu sistēmā, tādejādi radot pēctecīgu informāciju par konkrēto teritoriju/reģionu.
  • Ņemot vērā to, ka Itālijas puse aktīvi līdzdarbojas SIVN un IVN direktīvu nacionālo ekspertu sanāksmēs, kā arī Espo konvencijas/Protokola darba grupā administratīvajos jautājumos/metodisko materiālu izstrādē, bija vērtīgi uzzināt par Itālijas puses pieredzi Espo konvencijas/ Protokola ieviešanā un praktiskiem jautājumiem pārrobežu konsultāciju koordinēšanā.
  • Itālijas Vides un enerģētikas ministrijas kompetence pārrobežu konsultāciju jomā ir Itālijas nacionālo plānošanas dokumentu SIVN pārrobežu konsultācijas (šobrīd aktuālākais ir Jūras plāns), Itālijas ziemeļu reģionu plānošanas dokumentu SIVN un IVN pārrobežu konsultācijas, Itālijas kā ietekmētās valsts darbība SIVN un IVN jomā. Atbilstoši nacionālai likumdošanai, oficiālais paziņojums ietekmētajām valstīm, gadījumos, kad Itālija ir ietekmes valsts (origin), tiek nosūtīts un saņemts ar Ārlietu ministrijas starpniecību. Pārējos pārrobežu konsultāciju posmos Espo konvencijas/protokola administratīvais/paziņojumu kontaktpunkts darbojas patstāvīgi.
  • Itālijā ir ieviesta labā prakse sabiedrības līdzdalībai ar vienota portāla izveidi, kurā ikviens interesents var vienkopus atrast informāciju par konkrētu projektu/plānošanas dokumentu (dokumenti, visi materiāli, iesniegtie iedzīvotāju un institūciju viedokļi, lēmumi, atzinumi, monitoringa ziņojumi u.c.) un sekot līdzi aktualitātēm (pieejams - https://va.mite.gov.it/en-GB). Ja komentārs ir iesniegts papīra formā, tas tiek ieskenēts un ievietots šajā portālā. Itālijas izstrādāto portālu ir ieviesušās arī citas valstis.
  • Lai veidotu dialogu ar sabiedrību tai saprotamā valodā un veiktu sabiedrības informēšanu, kā būtisks instruments Itālijā tika minēts projekta netehniskais kopsavilkums, kas tiek izstrādāts projektu īstenošanas gaitā un ir nozīmīga sadaļa gan IVN ziņojumā, gan VP. Tā ir netehniska informācija par projektu/plānošanas dokumentu (ne tikai atsevišķi izvilkumi/rindkopas no satura). 

Birojs kopumā ir ieguvis vērtīgu informāciju par Itālijas pieredzi un īstenoto praksi IVN, SIVN un pārrobežu konsultāciju jomā, kas var palīdzēt efektīvākai ietekmes novērtējumu procedūras un pārrobežu konsultāciju īstenošanai (IVN un SIVN direktīvu, Espo konvencijas/protokola un Orhūsas konvencijas ieviešanas kontekstā), kā arī vērtīgus starpvalstu kontaktus, lai arī turpmāk efektīvāk komunicētu par interesējošiem jautājumiem ietekmes uz vidi novērtējuma jomā. Semināra ietvaros Birojs vienojās ar Itālijas kolēģiem turpināt saziņu un informācijas apmaiņu par izdotiem normatīviem un vadlīnijām, kas varētu palīdzēt vērtēt un salīdzināt dažādas ietekmes jomas, kurām Latvijas gadījumā nav normatīvu vai vadlīniju. Itālijas puses pārstāvji ir ļāvuši izmantot savus sagatavotos materiālus Biroja darbībā, tostarp informatīvu video par plānošanas dokumentu īstenošanas monitoringa nozīmi.

Pieredzes apmaiņas seminārs tiek organizēts no Latvijas vides aizsardzības fonda Valsts budžeta apakšprogrammas 21.13.00. “NOZARES VIDES PROJEKTI” līdzekļiem, pasākuma “Kompetenču laboratorija VPVB – 2024. gads” (Reģ. Nr. 1-08/39/2024) ietvaros (Vienošanās Reģ. Nr. 6- 1/24/37 (ar grozījumiem Nr. 6-1/24/80)).

LVAF logo